Incoterms 2010

Incoterms 2010

Decydując się na import towarów z Chin należy pamiętać, że oprócz sprawnego wyszukania dostawcy w Chinach oraz weryfikacji chińskiej firmy, ważna jest również organizacja transportu towarów z Chin.
Prawie każdy importer słyszał skróty FOB lub CIF, które występują prawie zawsze przy imporcie towarów, jednak wielu importerów nie wie czym jest FOB (Free on Board) lub CIF (Cost, insurance and freight). Wszystkie kwestie związane z transportem z Chin regulują warunki Incoterms 2010, czyli międzynarodowe reguły transportowe publikowane przez ICC (International Chamber of Commers) w Paryżu. Pierwsze Incoterms 2010 zostały opublikowane w 1936 roku z kolejnymi poprawkami co kilka lat. Ostatnia aktualizacja weszła w życie na początku 2011 roku. Międzynarodowa Izba Handlowa z Paryża publikuje Incotermsy, które uznawane i stosowane są przez ponad 100 państw na całym świecie.
Incoterms zostały uznane przez Komisję ONZ jako globalny standard reguł handlu zagranicznego. Reguły te normują podział następujących aspektów związanych z transportem, a mianowicie: kosztów, ryzyka i ubezpieczenie. Do najpopularniejszych należą, FOB, CIF.

FOB – Free on Board

Po stronie załadowcy są koszty, ryzyko i ubezpieczenie od momentu: produkcji i załadunku towaru, transport z fabryki do portu, odprawa celna, załadunek na statek (do burty statku).
Po stronie kupującego są natomiast koszty, ryzyko i ubezpieczenie od burty statku, czyli opłacenie frachtu morskiego, rozładunek towaru w porcie docelowym, procedury celne i skarbowe oraz transport do miejsca przeznaczenia.

CIF – Cost, Insurance and freight

W odróżnieniu od warunków FOB, Incoterms CIF (Cost, Insurance and freight) przerzuca obowiązek opłacenia frachtu morskiego na sprzedającego. Reszta obowiązków i podział kosztów, ryzyka za towar i ubezpieczenia jest taki sam jak w przypadku FOB.

Wielu początkujących importerów nie potrafi zrozumieć różnic pomiędzy FOB i CIF, często decydując się na CIF, w którym to sprzedawca opłaca transport. Warto jednak w tym miejscu się zastanowić nad tym w jakiej cenie kupujemy produkty, gdy nabywamy sam produkt i doliczamy do niego koszty transportu, które mogą być bardzo różne i zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Nie w każdej sytuacji zdecydowanie się na zakup towaru z już częściowo opłaconym frachtem jest najlepszym rozwiązaniem. Przykładem takiej sytuacji, jest scenariusz w którym sprzedawca opłaca fracht tylko i wyłącznie do portu przeznaczenia.

Wiele ukrytych kosztów związanych z wysyłką CIF jest przerzucanych na kupującego w porcie rozładunku. O tych kosztach dowiadujemy się dopiero w momencie, w którym towary dotrą do portu przeznaczenia.

Będąc importerem zawsze chcemy kontrolować cały proces importowy jak również samą cenę naszego produktu, dlatego zalecany jest import towarów na warunkach FOB.

Aby w pełni zrozumieć różnicę pomiędzy Incoterms FOB i CIF należy zapoznać się ze wszystkimi obowiązującymi Incoterms 2010, gdyż obok FOB i CIF bardzo często stosowane jest także EXW bądź też DAP i DDP. Różnice pomiędzy poszczególnymi regułami są często minimalne, dlatego ważne jest dokładne zapoznanie się ze wszystkimi obowiązującymi Incotermsami. Należy również pamiętać, że już w 2020 roku nastąpi ich kolejna aktualizacja.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *